Youngtive.

Het adres voor ZZP’ers, MKB en particulieren die opzoek zijn naar professionele en creatieve websites en online marketing.

Neem contact met ons op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Volg ons op social

Wat is online marketing

Online marketing is het promoten van je product of dienst via het internet. Het doel ervan is om klanten te trekken, zodat ze uiteindelijk jouw producten of diensten zullen afnemen. Dit kan op veel verschillende manieren en via allerlei kanalen. Voorbeelden zijn social media marketing, content marketing en zoekmachine optimalisatie.

Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over wie en wat je wil bereiken. Dan kun je gericht content inzetten om dat doel te behalen.

De voordelen van online marketing

Groeiende markt
Er verloopt steeds meer communicatie via internet. Ook komen er steeds meer en nieuwe mogelijkheden voor online marketing.

Goedkoop
Online marketing is niet duur. Met een klein budget kun je al veel bereiken.

Resultaten meten
Met online marketing is het mogelijk om de resultaten te meten en te analyseren. Het is bijvoorbeeld makkelijk bij te houden hoeveel mensen er op een website of webshop komen, hoe lang ze daar blijven en of ze wel of geen aankoop doen.

Personalisatie
Het is online goed mogelijk om in te spelen op de interesses en wensen van mogelijke klanten. Dat is belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten op uw website komen en blijven.


Hoe pak je het aan?

Online marketing begint het met bepalen van een strategie. Het is daarom van groot belang om in elk geval de volgende zaken duidelijk te hebben.


Doelgroep
Wie wil je bereiken? En waar kan je die mensen het beste bereiken?

Boodschap
Wat wil je communiceren? Bepaal vooraf je boodschap en hou het eenvoudig.

Doel
Wat wil je precies bereiken? Meer bezoekers op je website, langere bezoeken aan je website of meer naamsbekendheid?

Budget
Hoeveel geld wil je eraan uitgeven? Door dit van tevoren te bepalen, kan je meer gericht kijken naar de kanalen en vormen die je wil inzetten voor online marketing.


Vormen en soorten online marketing

Er zijn ontzettend veel soorten online marketing. Op basis van de keuzes voor de doelgroep, boodschap, het doel en budget, kan je een keuze maken voor de vorm en de soort marketing. We lichten er een paar uit.


Social media marketing
Social media is een makkelijke en laagdrempelige manier om in contact te komen met je doelgroep. Het verhoogt de naamsbekendheid en biedt daarnaast ook de mogelijkheid tot interactie.

Digital advertising
Online reclame maken kan bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google, op websites of via social media. Een voorbeeld hiervan is affiliate marketing, waarbij een site die jouw producten of diensten promoot, wordt beloond wanneer personen daadwerkelijk naar jouw website gaan.

Contentmarketing
Voor online marketing is content nodig, zoals tekst, foto’s of video’s. Het is belangrijk om de content af stemmen op het doel en de doelgroep.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, heeft als doel om een website goed vindbaar te maken in Google. Dit gebeurt onder andere op basis van relevante zoektermen.

Email marketing
Hierbij wordt email gebruikt om berichten naar de doelgroep te sturen. Dit kunnen potentiële of huidige klanten zijn.